26.08.2019 Starosta
Starosta obce a obecné zastupiteľstvo sú orgánmi obce s rôznymi kompetenciami, ktoré ustanovuje zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
Starosta je predstaviteľom obce a zároveň najvyšším výkonným orgánom obce. Táto funkcia je verejnou funkciou a starosta je tým pádom verejným činiteľom.
Starosta je primárne štatutárnym orgánom obce, ktorý môže rozhodovaním o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy písomne poveriť zamestnanca obce. Tento poverený zamestnanec obce však rozhoduje v mene obce iba v rozsahu vymedzenom v písomnom poverení.
Funkcia starostu je tiež nezlučiteľná s určitými funkciami, a to funkciou poslanca, zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený, štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej bol zvolený, predsedu samosprávneho kraja, vedúceho zamestnanca orgánu štátnej správy a inými funkciami podľa osobitného zákona.
Kompetencie starostu sú nasledovné:
- zvoláva a vedie zasadnutia obecného zastupiteľstva a obecnej rady, ak tento zákon neustanovuje inak, a podpisuje ich uznesenia,
- vykonáva obecnú správu,
- zastupuje obec vo vzťahu k štátnym orgánom, k právnickým a fyzickým osobám,
- vydáva pracovný poriadok, organizačný poriadok obecného úradu a poriadok odmeňovania zamestnancov obce,
- informuje obecné zastupiteľstvo o vydaní a zmenách organizačného poriadku obecného úradu,
- rozhoduje vo všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom alebo štatútom obce vyhradené ako v rámci kompetencií obecného zastupiteľstva.
Prednosta
Postavenie prednostu obecného úradu je definované v § 17 zákona o obecnom zradení rámcovo, no jeho pracovné zameranie je veľmi široké a podrobne býva uvedené v organizačnom a pracovnom poriadku obce. Personálne obsadenie tejto pozície je na rozhodnutí starostu, ktorý prednostu vymenúva a odvoláva.
Na obsadenie pozície prednostu zákon o výkone práce vo verejnom záujme č. 552/2003 Z. z. neurčuje požiadavku výberového konania. Daný postup môže byť upravený v pracovnom poriadku obecného úradu, aj keď vo väčšine prípadov je to len formálny akt vzhľadom na absolútnu kompetenciu starostu pri jeho vymenovaní.
Ak je v obci zriadená funkcia prednostu obecného úradu, obecný úrad vedie a jeho prácu organizuje prednosta. Vzťahujú sa na neho všetky práva a povinnosti ostatného vedúceho zamestnanca podľa osobitného predpisu.
- Prednostu obecného úradu vymenúva a odvoláva starosta.
- Prednosta obecného úradu je zamestnancom obce, ktorý zodpovedá za svoju činnosť starostovi.
- Prednosta vykonáva operatívne riadenie chodu úradu odborne, nezávisle a nestranne v záujme efektívneho a hospodárneho napĺňania úloh obce.
Miestny úrad
Miestny úrad zabezpečuje odborné, administratívne a organizačné práce súvisiace s plnením úloh miestneho zastupiteľstva a starostu, ako aj ďalších poradných, iniciatívnych, výkonných a kontrolných orgánov miestneho zastupiteľstva. Miestny úrad plní tiež úlohy vyplývajúce mestskej časti zo všeobecne záväzných právnych predpisov a Štatútu hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislava (ďalej len „štatút“).
Miestny úrad plní najmä tieto úlohy:
- zabezpečuje písomnú agendu miestnych orgánov a miestneho zastupiteľstva a je podateľňou a výpravňou písomností mestskej časti,
- pripravuje odborné podklady a iné písomnosti na rokovania miestneho zastupiteľstva, miestnej rady a komisií miestneho zastupiteľstva,
- pripravuje rozhodnutia starostu vydávané v správnom konaní,
- vykonáva nariadenia mestskej časti, uznesenia miestneho zastupiteľstva, uznesenia miestnej rady a rozhodnutia starostu,
- usmerňuje po odbornej a metodickej stránke rozpočtové a príspevkové organizácie a zariadenia mestskej časti,
- zabezpečuje plnenie úloh samosprávy mestskej časti,
- zabezpečuje výkon prenesenej pôsobnosti.
Obecné zastupiteľstvo - poslanci
Funkcia poslanca prináša aj určité obmedzenia, nakoľko je nezlučiteľná s funkciou starostu, zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený (nevzťahuje sa na zamestnanca obce, ktorý je dlhodobo uvoľnený na výkon funkcie poslanca), štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej bol zvolený a s ďalšími funkciami podľa osobitného zákona (napr. prokurátor).
Najdôležitejšou úlohou obecného zastupiteľstva je rozhodovanie o základných otázkach života obce, keďže medzi kompetencie obecného zastupiteľstva patrí najmä:
- určovanie zásad hospodárenia a nakladania s majetkom obce a s majetkom štátu, ktorý užíva, schvaľovanie najdôležitejších úkonov týkajúcich sa tohto majetku a kontrolovanie hospodárenie s ním,
- schvaľovanie rozpočtu obce a jeho zmeny, kontrolovanie jeho čerpania a schvaľovanie záverečného účtu obce, vyhlásiť dobrovoľnú zbierku a ustanoviť jej podmienky, schvaľovanie emisie komunálnych dlhopisov, schvaľovanie zmluvy uzavretej na účel uskutočnenia konkrétnej úlohy alebo činnosti, rozhodovanie o prijatí úveru alebo pôžičky, o prevzatí záruky za poskytnutie návratnej finančnej výpomoci zo štátneho rozpočtu; v rozsahu určenom zastupiteľstvom môže zmeny rozpočtu vykonávať starosta,
- schvaľovanie územného plánu obce alebo jej časti a koncepcie rozvoja jednotlivých oblastí života obce,
- rozhodovanie o zavedení a zrušení miestnej dane a ukladanie miestneho poplatku,
- určovanie náležitosti miestnej dane alebo miestneho poplatku,
- vyhlasovanie miestneho referenda o najdôležitejších otázkach života a rozvoja obce a zvolávanie zhromaždenia obyvateľov obce,
- uznášanie sa na nariadeniach,
- schvaľovanie dohody o medzinárodnej spolupráci a členstvo obce v medzinárodnom združení,
- určovanie platu starostu podľa osobitného zákona a tiež vymedzenie rozsahu výkonu funkcie starostu najneskôr 90 dní pred voľbami na celé funkčné obdobie; možnosť zmeniť počas funkčného obdobia na návrh starostu rozsah výkonu jeho funkcie,
- volenie a odvolávanie hlavného kontrolóra obce, určenie rozsahu výkonu funkcie hlavného kontrolóra, jeho plat a odmenu,
- schvaľovanie štatútu obce, rokovacieho poriadku obecného zastupiteľstva a zásad odmeňovania poslancov,
- zriaďovanie, zrušovanie a kontrolovanie rozpočtových a príspevkových organizácií obce a na návrh starostu vymenúvať a odvolávať ich vedúcich (riaditeľov), zakladanie a zrušovanie obchodných spoločnosti a iných právnických osôb a schvaľovanie zástupcov obce do ich štatutárnych a kontrolných orgánov, ako aj schvaľovanie majetkovej účasti obce v právnickej osobe,
- schvaľovanie združovania obecných prostriedkov a činností a účasť v združeniach, ako aj zriadenie spoločného regionálneho alebo záujmového fondu,
- zriaďovanie a zrušovanie orgánov potrebných na samosprávu obce a určovanie náplne ich práce,
- udeľovanie čestného občianstva obce, obecného vyznamenania a ceny,
- ustanovenie erbu obce, vlajky obce, pečate obce, prípadne znelky obce,
- vydávať súhlas s pričlenením obce.
Obecné zastupiteľstvo má ďalej právomoc zriadiť a zrušiť podľa potreby stále alebo dočasné výkonné, kontrolné a poradné orgány obce, najmä obecnú radu, komisie a určiť im náplň práce.
späť